قمر در عقرب چیست؟
 
سه شنبه 21 مرداد 1393برچسب:, :: 12:59 ::  نويسنده : ارمغان

عقرب یکی از برجها(صورتهای فلکی) دوازده گانه منطقة البروج است. و منطقة البروج نواری (کمربندی)دایره شکل در آسمان است که در راستای خط استوار قرار گرفته و محل حرکت نزولی و صعودی ماه و خورشید است. خورشید در کوتاهترین روز زمستان ، نزدیکترین مدار نسبت به افق جنوب را طی می کند لذا در این روز ، اشیاء روی زمین ، بلندترین سایه را دارند. همچنین در بلندترین روز تابستان ، خورشید دورترین مدار نسبت به افق جنوب را می پیماید. در بقیه روزهای سال ، مدار خورشید بین این دو مدار قرار دارد. بنا بر این ، حرکت ظاهری خورشید در فصول مختلف ، روی یک نوار فرضی بر طاق آسمان است. این نوار فرضی را منطقة البروج می نامند. در طول این نوار فرضی ، دوازده صورت فلکی قرار گرفته است که هر کدام آنها را یک برج می نامند. خورشید در هر ماه شمسی در مقابل یکی از این برجها قرار می گیرد ؛ لذا هر ماه شمسی با یکی از این برجها نامگذاری می شود. اسامی این برجها به ترتیب چنین است: حمل‚ ثور‚ جوزا‚ سرطان‚ اسد‚ سنبله‚ میزان‚ عقرب‚قوس‚ جدی‚ دلو‚ حوت. در حقیقت منطقة البروج نمود ظاهری دو حرکت زمین است . حرکت انتقالی زمین به دور خورشید و حرکت زاویه ای زمین. که اوّلی پدید آورنده سال و دومی پدید آورنده فصول است .

 

بنا بر آنچه گفته شد پدیده قمر در عقرب زمانی رخ می دهد که از نگاه اهل زمین کره ماه بر روی صورت فلکی عقرب قرار می گیرد. تقویمهای ویژه ای وجود دارند که مواقع قمر درعقرب را مشخص نموده اند. دیگر سیارات قابل رویت با چشم غیر مصلّح نیز بر روی این صور فلکی قرار می گیرند ؛ که در این حالت از تعابیری چون زحل در عقرب ، مشتری در عقرب و ... استفاده می شود.

 

محاسبه ی زمان قمر در عقرب

 

عقرب برج هشتم از دایره البروج است که خورشید سالی یکبار (آبان ماه) وارد آن می شود. ولی ماه هر 27 روز یکبار از آن می گذرد و به مدت حدود 2 روز در آن قرار دارد. طبق روایات نقل شده، برخی امور از قبیل مسافرت و ازدواج در هنگام قمر در عقرب مکروه می باشد اما این مسئله از لحاظ علمی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. برای محاسبه زمان قمر در عقرب می توانید از فرمولی که در کتاب نجوم مقدماتی آورده شده استفاده کنید:

 

فرض کنید امروز 2 مهر مصادف با 15 شوال است.

 

1-روزها را یک واحد اضافه کنید (روز شمسی برابر 3 و روز قمری برابر 16)

 

2-روز قمری را در عدد 12.2 ضرب کنید و حاصل را با روز شمسی جمع کنید.

 

3-حاصل جمع را بر عدد 30 تقسیم کنید.

 

4-حاصل تقسیم را با عدد برج شمسی (مهر=7) جمع کنید.

 

5-اگر عدد بدست آمده بیشتر از 12 باشد منهای 12 کنید.

 

عددی که نهایتاً بدست می آید تعیین کننده موضع ماه در برجهای دوازده گانه است. اگر این عدد برابر 8 باشد نشان دهنده زمان قمر در عقرب است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







دفتر فیزیک من
احساس من به فیزیک،علمی
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 22691
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



.

- Start code By 20Tools.com --> Ghh